Saturday, September 8, 2012

Hidup Dalam Kias

                  Assalamualaikum. Kias diturunkan ke dunia. Untuk kita selongkar apa maksudnya. Beribu-ribu kias di bumi nyata. Perlu kita singkap untuk memahaminya. Hidup berkias memang seronok dan gembira. Tapi kadangkala rasa bosan juga. Kerna tak dapat disingkap setiap makna. Hidup seorang perantau itulah yang ternyata. Mencari dan fahami kiasan itulah tugas manusia.
                 Kias ni kalau nak cerita daripada awal sampai akhir memang tak tahu kat mana penghujungnya. Dalam mengkaji Al-Quran masih berkias dan perlu kita singkap maksud kiasan yang Allah beri. Itulah tugas kita sebagai hamba untuk cari jalan kembali. Orang melayu juga suka berkias. Kias mereka ada yang bagaikan satu pemerlian ada juga untuk mengajar anak muda zaman sekarang. Hidup dalam kiasan ni memang seronok bagi sesiapa yg suka menyingkap sesuatu perkara. Tak semua benda kita dapat depan mata dengan nyata. Ada kalanya kita perlu juga mencari. Kalau semua benda nyata tak ada kiasan tak seronok lah hidup ni kan?
                 Tapi kita juga perlu beringat. Dalam menyingkap dan mentafsir maksud kiasan, kita perlu berguru sebab takut2 kita tersalah tafsirkan? Nanti tersesat jalan pulak. Kalau dah terpesong memang susah lah hidup kita ni nak mencari semula jalan yang benar. Tapi andainya kita ingin berpatah balik kepada yang benar, insyakAllah Tuhan akan tunjukkan di mana dan ke mana jalannya.
                 Dalam bercinta juga kadang2 seronok bila berkias. Tapi jangan pula terlalu kerap kita berkias sebab nanti sesuatu hubungan itu menjadi bosan kerana yang perlu mencari maksud kiasan kita itu tidak dapat selesaikan maksud kiasan kita. Bila berkias dalam bercinta jangan sampai pasangan terasa. Kias seronok diguna untuk beri tahu rasa cinta dan sayang kita pada seseorang. Tapi bila ada masalah jangan kita berkias sebab nanti jadi perbalahan besar pula.
               Aku memang suka berkias. Kiasan aku suka adalah dalam bentuk gurauan. Kadang2 aku suka luahkan sesuatu dalam bentuk kiasan. Tapi bila dalam masalah kiasan tiada lagi sebab nanti perbalahan jadi lebih besar. Aku juga suka mencari maksud kiasan. Kiasan ni bagi aku macam translatekan bahasa arab ke dalam bahasa melayu. Tapi bila kiasan dalam bahasa melayu pulak aku translatekan daripada bahasa melayu kepada maksud bahasa melayu. Bagi aku kiasan memang best. Korang pulak macam mana?

No comments: